Kunder

LKAB

Remotus - LKAB - ctl00_cph1_image

Kvalitet för underjordisk rörelse

Den som föreställer sig att miljön i en gruva är tuff har … alldeles rätt. Det bekräftar Robert Larsson som är funktionsansvarig i LKAB med anläggningar i både Malmberget och Kiruna.

– Visst är det ofta krävande under jord, varmt och smutsigt. I våra industrimiljöer, som bandugnsverket, är det både hett och blött. Och så har vi ju vintrarna då det kan bli riktigt kallt utomhus. Det är omständigheter som ställer höga krav på maskinerna.

LKAB har samarbetat med Åkerströms under lång tid. Traverser och kranar styrs med Remotusprodukter, portar med sändare och mottagare från Sesamfamiljen.
– Vi har sammanlagt 700 olika lyftanordningar. Då blir det ju oundvikligen en hel del felmeddelanden, men ytterst få kommer från traverserna med radiostyrning.

Traverserna används för att reparera utrustning som skopor, lastmaskiner, kvarnar etc. Hög kvalitet är en grundförutsättning, det skapar i sin tur pålitlighet så att jobbet sker utan störningsmoment.
Ett annat bra exempel på något som bara måste fungera är portar. Om truckföraren måste gå ur hytten och själv öppna eller stänga uppstår snabbt irritation. På LKAB har man dessutom hittat ett smart sätt att utnyttja Sesamprodukter när slagg­rester ska köras bort. En Sesam 2000-mottagare används för att öppna och stänga en ficka, så att slaggen kan lastas på lastbilens flak. Bilen kör sedan upp på en våg. Där knappar föraren in en kod i en Sesam 6000-sändare. När koden identifierats anges vikten på lasten och vart föraren ska åka. På så vis registreras alla viktiga uppgifter in i datasystemet snabbt och simultant av föraren själv.

Kvalitet handlar i mångt och mycket om en urvalsprocess. Produkter som inte håller måttet i de tuffa miljöerna plockas helt enkelt bort. Men Åkerströms har tvärtom blivit standard.
– Om vi köper en ny travers måste tillverkaren förse den med radiostyrning från Åkerströms. Att alltid jobba med en och samma leverantör innebär flera fördelar, bland annat blir det lättare att beställa reservdelar.
Att Åkerströms blivit standard har också att göra med ett trevligt bemötande enligt Robert som tycker att kontakterna är lätta och snabba.
– Jag behöver inte vara expert själv utan kan få förklaringar kring hur en viss produkt funkar. Åkerströms är förekommande och informerar i god tid om något av de system vi har är på väg att bli föråldrat, avslutar Robert Larsson.