Nyheter/Event

Åkerströms är Årets Varumärke

Anna Stiwne, VD Åkerströms och Erika Ryttare, Marknadsansvarig Åkerströms. Fotograf Patrik Eriksson/Dalarna Business
Anna Stiwne, VD Åkerströms och Erika Ryttare, Marknadsansvarig Åkerströms. Fotograf Patrik Eriksson/Dalarna Business

Åkerströms tog i torsdags emot utmärkelsen Årets Varumärke på Stjärngalan i Borlänge med motiveringen att de med sitt tydliga varumärkesarbete, både internt och externt, gjort att radiostyrning från Björbo blivit ett varumärke som sticker ut både i Sverige och internationellt.

Under torsdagskvällen gick 2020 års Stjärngala av stapeln i Borlänge. Dalarna Business som arrangerar Stjärngalan delade ut åtta priser till företag och företagare som på ett eller annat sätt utmärkt sig under året som gått. Åkerströms tog hem priset för Årets Varumärke.

– Vi är mycket glada och stolta över utmärkelsen. Åkerströms har funnits i över 100 år och att vi nu tilldelats priset för Årets Varumärke är givetvis väldigt ärofyllt. Åkerströms är ett anrikt varumärke vi förvaltat väl och kommer fortsätta att utveckla. Vår framgång bygger på våra fantastiska och engagerade medarbetare som bidragit till att utveckla företaget till den starka position vi har idag, säger Anna Stiwne VD på Åkerströms.

Som en del i denna utveckling initierade Åkerströms förra året ett arbete med att sätta ner grundpelarna och framtida strategi för Åkerströms varumärke. Parallellt med detta har även den grafiska profilen uppdaterats.

– För att stödja vår framgång framåt behöver vi också utveckla varumärket som bär det löfte vi ger till våra kunder – att skapa säkra och tåliga radiostyrningslösningar för våra kunder. Vi har som ett led i detta utvecklat vår varumärkesplattform och är i full färd med att implementera vår nya grafiska profil. För att nå ut ytterligare med vårt budskap har vi även intensifierat vår närvaro i sociala medier, vilket gett mycket goda resultat, avslutar Anna Stiwne.

Juryns motivering till Åkerströms som ”Årets varumärke” lyder:

 "Att jobba med sitt varumärke är inte bara att skapa en snygg plattform och göra bra kommunikation. Det handlar också om att använda sina värderingar, sin vision och sin mission för att bygga ett företag där alla medarbetare blir bärare av såväl kultur som konkreta säljbudskap.

Vinnaren av Årets Varumärke har lagt lika mycket energi på att jobba internt som externt och resultatet har blivit ett gediget, genuint och äkta varumärke med en profil som både sticker ut och sjunker in".

 

Om Dalarna Business och Stjärngalan

Dalarna Business är en organisation som verkar för ett starkare näringsliv i Dalarna. Genom att skapa förutsättningar för företagare att träffas, utbyta erfarenheter, skapa nätverk och lyfta goda exempel vill de bidra till ett mer livskraftigt näringsliv.

”Genom att arrangera Stjärngalan, där Stjärnan delas ut till företagare och företag som på ett eller annat sätt har utmärkt sig, vill Dalarna Business inspirera och lyfta fram goda exempel. Alla nominerade genomgår ett tiotal viktningskriterier, varje priskategori har sina egna. De består bl a av hållbarhet, ekonomisk och annan, unikitet i produkten, nytänkande i processer.”

 

För mer information, kontakta: 
Anna Stiwne, VD Åkerströms
anna.stiwne@akerstroms.se
+46 70-244 77 16