Kunder

Locomote

  • Green Cargo

    Det 90 ton tunga godsloket rullar mjukt in på Green Cargos rangerbangård i exakt rätt anpassad hastighet - utan förare. Styrningen av loket sker trådlöst av bangårdsoperatörerna ute på bangården eller uppe från rangertornet. Med hjälp av en lokstyrningslösning från Åkerströms har arbetet på rangerbangården i Borlänge blivit både säkrare och effektivare.

    Läs mer
  • LKAB

    I Kiruna har LKAB världens största järnmalmsgruva under jord. Gruvan är dessutom en av de modernaste inom gruvindustrin. Här finns den senaste informationstekniken och transportsystemet under jord är sedan länge fjärrstyrt. Allra längst ned i gruvan på 1045 meters djup sköts kommunikationen via Åkerströms radiostyrning för lok. Den är en del i fjärrstyrningen av de förarlösa tåg som dygnet runt transporterar tusentals ton malm från schakten.

    Läs mer
  • SSAB

    På SSAB Tunnplåt i Luleå är järnväg och radiostyrning två nyckelfaktorer för att klara den ständigt pågående driften. Hundratals ton 1500-gradigt smält råjärn transporteras på järnväg från masugn till stålverk för att bearbetas till stål. Det är stora krafter i rörelse vilket ställer höga krav på kontroll och precision av tågtransporten. En stor del i säkerheten är Åkerströms radiostyrning av loken.

    Läs mer
  • Hector Rail

    - När man handskas med så här enorma krafter är det viktigt med precision och känsla. Lokförarna vill ha fullständig kontroll över lokets rörelser och det är precis vad de får med Locomote, säger ingenjören Petter Hydén, Hector Rail.

    Läs mer